Οι κινηματογραφικές και οι τηλεοπτικές παραγωγές, μπορεί να δώσουν ανάσα ζωής στην αγορά εξοχικής κατοικίας και στον τουρισμό, καθώς μπορεί να αποτελέσουν "κράχτη" για αγορές εξοχικών από εκατομμύρια υποψήφιους από ολόκληρο τον κόσμο. Και ενώ σε πολλές ανταγωνίστριες χώρες θεσπίζονται για τον σκοπό αυτό κίνητρα, στην Ελλάδα η γραφειοκρατία και η φορολογία διώχνει παραγωγές και παραγωγούς.
Χωρίς να υπολογίζονται οι καταλυτικές επιδράσεις σε όρους προσέλκυσης τουριστών από το εξωτερικό, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά €39 εκατ. ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους €25 εκατ. για τα γυρίσματα μιας μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων πάνω από 755 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, εκ των οποίων 223 θέσεις αφορούν τους κλάδους που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή.
Η Ελλάδα από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα έχει προσελκύσει ξένες παραγωγές για την πραγματοποίηση κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, χάρη στις φυσικές της ομορφιές, τα ιστορικά της μνημεία, αλλά και την αξιοπιστία των εγχώριων κινηματογραφιστών και τεχνικών.
Η πρώτη σημαντική παραγωγή τοποθετείται στο 1957, όταν στην Ύδρα πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της ταινίας «Boy on a Dolphin» από ξένο κινηματογραφικό συνεργείο, ενώ το 1961 πραγματοποιήθηκαν στην Ρόδο τα γυρίσματα της ταινίας «Τα κανόνια του Ναβαρόνε». Το 1962 η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζιλ Ντασέν απέσπασε το βραβείο Oscar για τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών. Μια διετία αργότερα, η ταινία «Zorba the Greek» του Μιχάλη Κακογιάννη κερδίζει τρία Oscar (β' γυναικείου ρόλου, σκηνογραφίας και φωτογραφίας) και αναδεικνύει την Κρήτη σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό.
Από το 2000 και έπειτα η παραγωγή ταινιών αρχίζει να σταθεροποιείται, γεγονός που συνδυάζεται με τη σταδιακή επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες και τον αυξημένο ρόλο των επιχειρήσεων διανομής κινηματογραφικών ταινιών, τόσο στην αναβάθμιση των χώρων προβολής, όσο και στη χρηματοδότηση εγχώριων κινηματογραφικών παραγωγών. Το δημιουργικό ρεύμα του ελληνικού κινηματογράφου ενισχύεται από παραγωγές που έτυχαν εμπορικής επιτυχίας (π.χ. Πολίτικη Κουζίνα, Νύφες,κ.α.). Παράλληλα, την προηγούμενη δεκαετία κινηματογραφικές παραγωγές των στούντιο του Χόλιγουντ που γυρίστηκαν (τουλάχιστον εν μέρει) στην Ελλάδα, όπως Mamma Mia και Captain Corelli’s Mandolin, έτυχαν σημαντικής αποδοχής από το κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο ελληνικός τουρισμός, αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η προσέλκυση ξένων παραγωγών επομένως, θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο επιρροής προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η «τοποθέτηση» της εικόνας της Ελλάδας σε κινηματογραφικές/τηλεοπτικές παραγωγές διεθνούς εμβέλειας, θα μπορούσε να λειτουργήσει ενδεχομένως ως ένα εξίσου αποτελεσματικό μέσο προώθησης και προβολής του ελληνικού τουρισμού στις ξένες αγορές.
Δεδομένου εξάλλου ότι τα κονδύλια που διατίθενται από τον ΕΟΤ για την προβολή της χώρας έχουν περιορισθεί τα τελευταία χρόνια, αναδεικνύεται η ανάγκη αναζήτησης εναλλακτικών μέσων που συμβάλλουν στην προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ταυτόχρονα, η προσέλκυση ξένων παραγωγών, μπορεί να συμβάλλει και στην ανάδειξη της εικόνας της Ελλάδας σε τομείς όπως η Τέχνη και ο Πολιτισμός ευρύτερα.
Μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα, το ελληνικό τουριστικό προϊόν μπορεί να ωφεληθεί σημαντικά, όπως προκύπτει και από παραδείγματα σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, η τριλογία της ταινίας «ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» συνέβαλλε στην ανοδική πορεία των τουριστικών αφίξεων στην περιοχή του Wellington της Νέας Ζηλανδίας, κατά 40%, με την περιοχή να έχει αναδειχθεί σε σημαντικό τουριστικό προορισμό με αναπτυγμένη παράλληλα την κινηματογραφική βιομηχανία.
Σημαντική άνοδος του τουρισμού παρατηρήθηκε επίσης στις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου (Alnwick Castle) όπου πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της σειράς ταινιών «Χάρι Πότερ». Γενικότερα εκτιμάται, ότι περίπου το 10% του εισερχόμενου τουρισμού στο Ηνωμένο Βασίλειο (αναλογία που αντιστοιχεί σε τουριστική δαπάνη 3,2 δισεκ. δολλαρίων) οφείλεται στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας κινηματογράφου.
Στην Ελλάδα, περιοχές όπως η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Ύδρα και η Ρόδος αποτέλεσαν το σκηνικό σε ξένες παραγωγές που έτυχαν σημαντικής αποδοχής από το διεθνές κοινό. Για παράδειγμα, το 1988 η ταινία «The Big Blue», γυρίσματα της οποίας πραγματοποιήθηκαν στην Αμοργό, ανέδειξαν την Κυκλαδίτικη ομορφιά. Ακόμη και σήμερα, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί σημείο αναφοράς για το αιγαιοπελαγίτικο νησί και τις τοποθεσίες οι οποίες προβλήθηκαν (π.χ. παραλία της Αγίας Άννας και το μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας) μέσα από την ταινία.
Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, η ξένη παραγωγή «το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλλι» στην Κεφαλονιά, συγκέντρωσε σημαντικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Σε αυτό συνέβαλλε και η ομάδα ηθοποιών που πρωταγωνίστησαν (Nicholas Cage, Penelope Cruz κ.ά.). Αντίστοιχα, το 2008 η ταινία «Mamma Mia» που σύμφωνα με την Unesco συγκαταλέγεται στις 20 πιο δημοφιλείς περιοχές το συγκεκριμένο έτος, γυρίστηκε στη Σκόπελο.
Εξετάζοντας επίσης στοιχεία για την τουριστική κίνηση στους νομούς της Ελλάδας προκύπτει, ότι η προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών ταινιών, ασκεί θετική επίδραση στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας επηρεάστηκαν θετικά σε νομούς που πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα ξένων κινηματογραφικών παραγωγών, έναντι εκείνων των νομών που δεν έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, λαμβάνοντας υπόψη σχετικά πρόσφατες κινηματογραφικές ταινίες με σημαντικό αριθμό εισιτηρίων στις αίθουσες του εξωτερικού και συγκεκριμένα:
1. Lara Croft: Tomb Raider (Σαντορίνη, 2003),
2. Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι (Κεφαλονιά, 2001) και
3. Μamma Mia (Σκόπελος, 2007),
Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης προκύπτει ότι στην περίπτωση της Κεφαλονιάς, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής είναι περισσότερες κατά 14% περίπου στην περιοχή, σε σύγκριση με την επίδοση που θα επιτυγχάνονταν αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα γυρίσματα της ταινίας «το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι».
Αντίστοιχα, στο νομό Κυκλάδων οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής είναι περισσότερες κατά 12,3% περίπου στην περιοχή, σε σύγκριση με την επίδοση που θα επιτυγχάνονταν αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα γυρίσματα της ταινίας «Lara Croft: Tomb Raider». Η εξέλιξη αυτή ενδεχομένως, ερμηνεύεται και από την εισπρακτική επιτυχία της ταινίας την περίοδο που προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Επίσης, η ύπαρξη αντίστοιχου ηλεκτρονικού παιχνιδιού, αλλά και η διαφημιστική προβολή της ταινίας λόγω και του υψηλού κόστους παραγωγής, θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν επιπλέον παράγοντες προβολής του νησιού.
Αντίθετα, δεν προκύπτει στατιστικά σημαντική εκτίμηση για το νομό Μαγνησίας, αποτέλεσμα που ερμηνεύεται ενδεχομένως από το γεγονός, ότι περιλαμβάνονται στο δείγμα παρατηρήσεων (εκτός από τη Σκόπελο) δεδομένα αφίξεων από άλλες τουριστικά αναπτυγμένες περιοχές του νομού, κυρίως τη Σκιάθο και το Πήλιο. Η ύπαρξη επομένως, θετικής σχέσης μεταξύ των δύο μεγεθών, αποτελεί ένδειξη ότι η προσέλκυση διεθνών παραγωγών στην Ελλάδα θα μπορούσε να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάδειξη της χώρας ως ένας από τους πιο σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, τα γραφειοκρατικά εμπόδια αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για την προσέλκυση ξένων παραγωγών. Το φαινόμενο αυτό συναντάται κυρίως στην έκδοση των απαραίτητων αδειών για γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, αλλά και άλλους εξωτερικούς χώρους. Με πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις έχει γίνει προσπάθεια προκειμένου να αμβλυνθούν αυτού του τύπου οι δυσλειτουργίες, ωστόσο σημαντικές αδυναμίες εξακολουθούν να υπάρχουν στην εφαρμογή των ρυθμίσεων στην πράξη.
Η δημιουργία επομένως ενός νέου απλού συστήματος που θα βοηθήσει στη γρήγορη αδειοδότηση και θα εξαλείψει πολύπλοκες διαδικασίες, αποτελεί σημαντικό ζήτημα. Είναι ενδεικτικό ότι σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, αν και δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην προστασία των μνημείων, παράλληλα προωθείται μέσα από την παροχή κινήτρων η πραγματοποίηση γυρισμάτων σε αντίστοιχους χώρους (για παράδειγμα η ταινία «Κώδικας Ντα Βίντσι» στο μουσείο του Λούβρου).
Χωρίς να υπολογίζονται οι καταλυτικές επιδράσεις σε όρους προσέλκυσης τουριστών από το εξωτερικό, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά €39 εκατ. ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους €25 εκατ. για τα γυρίσματα μιας μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων πάνω από 755 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, εκ των οποίων 223 θέσεις αφορούν τους κλάδους που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή.
Η Ελλάδα από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα έχει προσελκύσει ξένες παραγωγές για την πραγματοποίηση κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, χάρη στις φυσικές της ομορφιές, τα ιστορικά της μνημεία, αλλά και την αξιοπιστία των εγχώριων κινηματογραφιστών και τεχνικών.
Η πρώτη σημαντική παραγωγή τοποθετείται στο 1957, όταν στην Ύδρα πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της ταινίας «Boy on a Dolphin» από ξένο κινηματογραφικό συνεργείο, ενώ το 1961 πραγματοποιήθηκαν στην Ρόδο τα γυρίσματα της ταινίας «Τα κανόνια του Ναβαρόνε». Το 1962 η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζιλ Ντασέν απέσπασε το βραβείο Oscar για τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών. Μια διετία αργότερα, η ταινία «Zorba the Greek» του Μιχάλη Κακογιάννη κερδίζει τρία Oscar (β' γυναικείου ρόλου, σκηνογραφίας και φωτογραφίας) και αναδεικνύει την Κρήτη σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό.
Από το 2000 και έπειτα η παραγωγή ταινιών αρχίζει να σταθεροποιείται, γεγονός που συνδυάζεται με τη σταδιακή επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες και τον αυξημένο ρόλο των επιχειρήσεων διανομής κινηματογραφικών ταινιών, τόσο στην αναβάθμιση των χώρων προβολής, όσο και στη χρηματοδότηση εγχώριων κινηματογραφικών παραγωγών. Το δημιουργικό ρεύμα του ελληνικού κινηματογράφου ενισχύεται από παραγωγές που έτυχαν εμπορικής επιτυχίας (π.χ. Πολίτικη Κουζίνα, Νύφες,κ.α.). Παράλληλα, την προηγούμενη δεκαετία κινηματογραφικές παραγωγές των στούντιο του Χόλιγουντ που γυρίστηκαν (τουλάχιστον εν μέρει) στην Ελλάδα, όπως Mamma Mia και Captain Corelli’s Mandolin, έτυχαν σημαντικής αποδοχής από το κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο ελληνικός τουρισμός, αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η προσέλκυση ξένων παραγωγών επομένως, θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο επιρροής προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η «τοποθέτηση» της εικόνας της Ελλάδας σε κινηματογραφικές/τηλεοπτικές παραγωγές διεθνούς εμβέλειας, θα μπορούσε να λειτουργήσει ενδεχομένως ως ένα εξίσου αποτελεσματικό μέσο προώθησης και προβολής του ελληνικού τουρισμού στις ξένες αγορές.
Δεδομένου εξάλλου ότι τα κονδύλια που διατίθενται από τον ΕΟΤ για την προβολή της χώρας έχουν περιορισθεί τα τελευταία χρόνια, αναδεικνύεται η ανάγκη αναζήτησης εναλλακτικών μέσων που συμβάλλουν στην προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ταυτόχρονα, η προσέλκυση ξένων παραγωγών, μπορεί να συμβάλλει και στην ανάδειξη της εικόνας της Ελλάδας σε τομείς όπως η Τέχνη και ο Πολιτισμός ευρύτερα.
Μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα, το ελληνικό τουριστικό προϊόν μπορεί να ωφεληθεί σημαντικά, όπως προκύπτει και από παραδείγματα σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, η τριλογία της ταινίας «ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» συνέβαλλε στην ανοδική πορεία των τουριστικών αφίξεων στην περιοχή του Wellington της Νέας Ζηλανδίας, κατά 40%, με την περιοχή να έχει αναδειχθεί σε σημαντικό τουριστικό προορισμό με αναπτυγμένη παράλληλα την κινηματογραφική βιομηχανία.
Σημαντική άνοδος του τουρισμού παρατηρήθηκε επίσης στις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου (Alnwick Castle) όπου πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της σειράς ταινιών «Χάρι Πότερ». Γενικότερα εκτιμάται, ότι περίπου το 10% του εισερχόμενου τουρισμού στο Ηνωμένο Βασίλειο (αναλογία που αντιστοιχεί σε τουριστική δαπάνη 3,2 δισεκ. δολλαρίων) οφείλεται στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας κινηματογράφου.
Στην Ελλάδα, περιοχές όπως η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Ύδρα και η Ρόδος αποτέλεσαν το σκηνικό σε ξένες παραγωγές που έτυχαν σημαντικής αποδοχής από το διεθνές κοινό. Για παράδειγμα, το 1988 η ταινία «The Big Blue», γυρίσματα της οποίας πραγματοποιήθηκαν στην Αμοργό, ανέδειξαν την Κυκλαδίτικη ομορφιά. Ακόμη και σήμερα, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί σημείο αναφοράς για το αιγαιοπελαγίτικο νησί και τις τοποθεσίες οι οποίες προβλήθηκαν (π.χ. παραλία της Αγίας Άννας και το μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας) μέσα από την ταινία.
Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, η ξένη παραγωγή «το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλλι» στην Κεφαλονιά, συγκέντρωσε σημαντικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Σε αυτό συνέβαλλε και η ομάδα ηθοποιών που πρωταγωνίστησαν (Nicholas Cage, Penelope Cruz κ.ά.). Αντίστοιχα, το 2008 η ταινία «Mamma Mia» που σύμφωνα με την Unesco συγκαταλέγεται στις 20 πιο δημοφιλείς περιοχές το συγκεκριμένο έτος, γυρίστηκε στη Σκόπελο.
Εξετάζοντας επίσης στοιχεία για την τουριστική κίνηση στους νομούς της Ελλάδας προκύπτει, ότι η προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών ταινιών, ασκεί θετική επίδραση στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας επηρεάστηκαν θετικά σε νομούς που πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα ξένων κινηματογραφικών παραγωγών, έναντι εκείνων των νομών που δεν έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, λαμβάνοντας υπόψη σχετικά πρόσφατες κινηματογραφικές ταινίες με σημαντικό αριθμό εισιτηρίων στις αίθουσες του εξωτερικού και συγκεκριμένα:
1. Lara Croft: Tomb Raider (Σαντορίνη, 2003),
2. Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι (Κεφαλονιά, 2001) και
3. Μamma Mia (Σκόπελος, 2007),
Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης προκύπτει ότι στην περίπτωση της Κεφαλονιάς, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής είναι περισσότερες κατά 14% περίπου στην περιοχή, σε σύγκριση με την επίδοση που θα επιτυγχάνονταν αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα γυρίσματα της ταινίας «το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι».
Αντίστοιχα, στο νομό Κυκλάδων οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής είναι περισσότερες κατά 12,3% περίπου στην περιοχή, σε σύγκριση με την επίδοση που θα επιτυγχάνονταν αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα γυρίσματα της ταινίας «Lara Croft: Tomb Raider». Η εξέλιξη αυτή ενδεχομένως, ερμηνεύεται και από την εισπρακτική επιτυχία της ταινίας την περίοδο που προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Επίσης, η ύπαρξη αντίστοιχου ηλεκτρονικού παιχνιδιού, αλλά και η διαφημιστική προβολή της ταινίας λόγω και του υψηλού κόστους παραγωγής, θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν επιπλέον παράγοντες προβολής του νησιού.
Αντίθετα, δεν προκύπτει στατιστικά σημαντική εκτίμηση για το νομό Μαγνησίας, αποτέλεσμα που ερμηνεύεται ενδεχομένως από το γεγονός, ότι περιλαμβάνονται στο δείγμα παρατηρήσεων (εκτός από τη Σκόπελο) δεδομένα αφίξεων από άλλες τουριστικά αναπτυγμένες περιοχές του νομού, κυρίως τη Σκιάθο και το Πήλιο. Η ύπαρξη επομένως, θετικής σχέσης μεταξύ των δύο μεγεθών, αποτελεί ένδειξη ότι η προσέλκυση διεθνών παραγωγών στην Ελλάδα θα μπορούσε να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάδειξη της χώρας ως ένας από τους πιο σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, τα γραφειοκρατικά εμπόδια αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για την προσέλκυση ξένων παραγωγών. Το φαινόμενο αυτό συναντάται κυρίως στην έκδοση των απαραίτητων αδειών για γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, αλλά και άλλους εξωτερικούς χώρους. Με πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις έχει γίνει προσπάθεια προκειμένου να αμβλυνθούν αυτού του τύπου οι δυσλειτουργίες, ωστόσο σημαντικές αδυναμίες εξακολουθούν να υπάρχουν στην εφαρμογή των ρυθμίσεων στην πράξη.
Η δημιουργία επομένως ενός νέου απλού συστήματος που θα βοηθήσει στη γρήγορη αδειοδότηση και θα εξαλείψει πολύπλοκες διαδικασίες, αποτελεί σημαντικό ζήτημα. Είναι ενδεικτικό ότι σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, αν και δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην προστασία των μνημείων, παράλληλα προωθείται μέσα από την παροχή κινήτρων η πραγματοποίηση γυρισμάτων σε αντίστοιχους χώρους (για παράδειγμα η ταινία «Κώδικας Ντα Βίντσι» στο μουσείο του Λούβρου).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου