Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Διαρροές για τις αντικειμενικές

Σενάρια για εφάπαξ μείωση των αντικειμενικών αξιών από το 2015 διαρέει το υπουργείο Οικονομικών. Τα σενάρια αυτά εμφανίζουν ένα μεσοσταθμικό κούρεμα της τάξης του 15% σε χιλιάδες περιοχές της χώρας. Προβληματισμός, πάντως, υπάρχει αναφορικά με τις περιοχές οι οποίες έχουν εξαιρετικά χαμηλές τιμές ζώνης. Στις περιοχές αυτές θα πρέπει να υπάρξει διαφορετική και προσεκτική προσέγγιση καθώς μια απότομη αύξηση των τιμών ώστε να εξομοιωθούν με τις πραγματικές αξίες, θα προκαλούσε μεγάλη αναστάτωση εξαιτίας της σημαντικής φορολογικής επιβάρυνσης των ακινήτων. Υπενθυμίζεται ότι οι αυξήσεις ή μειώσεις των αντικειμενικών αξιών επηρεάζουν 20 φόρους στα ακίνητα όπως: ο ΕΝΦΙΑ, το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, ο ΦΠΑ στην αγορά νεόδμητων κτισμάτων και στην αντιπαροχή, ο φόρος μεταβίβασης 3%, οι φόροι χρησικτησίας, ανταλλαγή, διανομής ακινήτων, ο δημοτικός φόρος, τα τέλη υπέρ Ταμείου Νομικών, το τέλος μεταγραφής συμβολαίων κ.λπ.

ΔΝΤ: Η αύξηση δημοσίων δαπανών στις υποδομές μοχλός ανάπτυξης

Η αύξηση των δημοσίων δαπανών για κατασκευή υποδομών μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην ως τώρα αδύναμη ανάκαμψη των ανεπτυγμένων οικονομιών, όπως σημειώνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην εξαμηνιαία έκθεσή του για την παγκόσμια οικονομία (World Economic Outlook), μέρος της οποίας δημοσιοποιήθηκε σήμερα Τρίτη.
Το ΔΝΤ τονίζει πως η αύξηση των δημοσίων δαπανών για υποδομές «μπορεί να δώσει ένα πολυπόθητο σπρώξιμο στη ζήτηση», να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και να τονώσει την οικονομική δραστηριότητα. Συμπληρώνει δε πως πρόκειται για έναν «από τους λίγους μοχλούς πολιτικής που απομένουν για να στηριχθεί η ανάπτυξη» στις ανεπτυγμένες οικονομίες.
Το Ταμείο μάλιστα επισημαίνει πως η αύξηση των δαπανών για υποδομές είναι αποτελεσματικότερη αν τα χρήματα προέρχονται από νέο δανεισμό, κι όχι από την αύξηση φόρων ή την περικοπή άλλων κρατικών επενδύσεων.
Το Ταμείο υπογραμμίζει δε πως η αύξηση των δημοσίων δαπανών δεν συνεπάγεται απαραίτητα και αύξηση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, καθώς οι νέες επενδύσεις μπορούν να τονώσουν την ανάπτυξη κι έτσι να «καλύψουν από μόνες τους το κόστος». Συγκεκριμένα, η έκθεση συμπεραίνει πως αύξηση της τάξης του 1% του ΑΕΠ στις δημόσιες δαπάνες για έργα υποδομών μπορεί να τονώσει το ΑΕΠ κατά 0,4% τον ίδιο χρόνο και κατά 1,5% τέσσερα χρόνια μετά την αύξηση.
Προσθέτει επίσης πως τα θετικά αποτελέσματα των αυξημένων δημόσιων επενδύσεων μπορούν να είναι ακόμα μεγαλύτερα σε περιόδους αναιμικής ή μειωμένης οικονομικής δραστηριότητας.
Ωστόσο, το ΔΝΤ προειδοποιεί σαφώς πως τυχόν αύξηση των δημόσιων δαπανών, ειδικά μέσω έκδοσης νέου χρέους, μπορεί να γυρίσει ως δημοσιονομικό μπούμερανγκ σε χώρες όπου η «διαδικασία των επενδύσεων» είναι «αναποτελεσματική» και όπου τα κεφάλαια που διατίθενται σπάνια φέρνουν ανάλογο αποτέλεσμα.
Η έκθεση του ΔΝΤ έρχεται τη στιγμή που στην ευρωζώνη έχει αναζωπυρωθεί η συζήτηση για το αν η αύξηση των δημόσιων επενδύσεων μπορεί να λειτουργήσει ως όργανο για την έξοδο από την κρίση. Η Γερμανία πάντως έχει διαμηνύσει πως δεν απαιτείται μια «ένεση χρημάτων» προκειμένου να επιτευχθεί η ανάκαμψη, όπως κατέστησε σαφές η Άνγκελα Μέρκελ μετά την πρόσφατη συνάντησή της με τον γάλλο πρωθυπουργό Μανουέλ Βαλς στο Βερολίνο.
Στην ετήσια έκθεση του για τη Γερμανία το καλοκαίρι, το ΔΝΤ σημείωσε πως το Βερολίνο έχει «δημοσιονομικό χώρο» να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις του για υποδομές κατά 0,5% του ΑΕΠ. Κάλεσμα στην γερμανική κυβέρνηση να αυξήσει τις δημόσιες δαπάνες της απηύθυνε πρόσφατα και η διευθύντρια του Ταμείου, Κριστίν Λαγκάρντ.

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Σενάρια με το πόθεν έσχες

Τρόπους για την τόνωση των αγοραπωλησιών στην αγορά ακινήτων αναζητεί το οικονομικό επιτελείο και προς την κατεύθυνση αυτή εξετάζεται η αναθεώρηση του μέτρου του «πόθεν έσχες» στην αγορά κατοικίας. Η σύνδεση της αντικειμενικής τιμής με το τεκμήριο απόκτησης ακινήτου έχει οδηγήσει στη ματαίωση εκατοντάδων συναλλαγών, καθώς πολλοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές διαπιστώνουν ότι για να αποκτήσουν ένα ακίνητο χρειάζεται να δικαιολογήσουν εισοδήματα που δεν έχουν και που πιθανώς δεν απέκτησαν ποτέ. Ενδεικτικά ακόμα και αν ένα διαμέρισμα αντικειμενικής αξίας 100.000 ευρώ πωληθεί προς 60.000 ευρώ, ο αγοραστής θα κληθεί να δικαιολογήσει την προέλευση κεφαλαίων 100.000 ευρώ, έστω κι αν δεν χρειάστηκε να δαπανήσει το εν λόγω ποσό για την απόκτηση του ακινήτου. Μάλιστα, ακόμα κι αν ο αγοραστής επικαλεστεί ανάλωση κεφαλαίου από αποταμιεύσεις παλαιότερων ετών προκειμένου να μπορέσει να δικαιολογήσει την αγορά ακινήτου, θα υποστεί έλεγχο στα εισοδήματα που δήλωνε τα προηγούμενα χρόνια. Αν δεν μπορέσει να δικαιολογήσει κάποια από αυτά τα εισοδήματα, η εφορία θα τα εκλάβει ως παράνομο πλουτισμό και θα τα φορολογήσει με συντελεστή 45%. Το υπουργείο Οικονομικών έχει ενημερώσει ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ για το ζήτημα και σε πρώτη φάση η τρόικα εμφανίζεται θετική στην αλλαγή του «πόθεν έσχες» στην αγορά ακινήτου, ώστε να εφαρμόζεται η εμπορική τιμή πώλησης του ακινήτου και όχι η αντικειμενική. Εάν το μέτρο ψηφισθεί τότε η εφορία θα δέχεται το ποσόν της συναλλαγής που θα αναγράφει ο αγοραστής στο συμβόλαιο αγοράς, όποιο και αν είναι αυτό χωρίς να λαμβάνει υπόψη την αντικειμενική αξία.

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

Κατεδάφιση μέσω φόρων

Έρευνα δείχνει ότι, η Ελληνική κτηματαγορά φέρει τους περισσότερους φόρους κατοχής συγκριτικά με τις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και εν γένει με χώρες της Δύσης.  Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγει έκθεση του ΟΟΣΑ (2013) που αναφέρει ότι λόγω της μεγάλης φοροδιαφυγής, οι πρόσφατες αυξήσεις στους φόρους έχουν επιβαρύνει δυσανάλογα τις μεσαίες και χαμηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες.  Όπως επισημαίνει η έρευνα, η σύγκριση του διαθέσιμου εισοδήματος της Ελλάδας (αφαιρουμένων των φόρων, αποτιμημένο σε δολάρια και «βασισμένο» στην αγοραστική δύναμη του 2011) με αυτό χωρών του ΟΟΣΑ φανερώνει ότι οι φόροι κατοχής έχουν μεγαλύτερο βάρος στην Ελλάδα.  Και αυτό επειδή συνδυάζονται με μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα και με μικρότερα χρηματοοικονομικά διαθέσιμα.  Η μελέτη εξετάζει το διαθέσιμο εισόδημα στις χώρες του ΟΟΣΑ, ειδικότερα στις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τη Γερμανία, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Σουηδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.  Η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση (ως προς το διαθέσιμο εισόδημα), με την Πορτογαλία να καταλαμβάνει την τελευταία θέση.  Επίσης, αναφέρεται στην έκθεση ότι όσο μεγαλύτερη είναι η παραοικονομία και συνεπώς όσο πιο άνιση η κατανομή εισοδημάτων, σε σχέση με την κατανομή ακίνητης περιουσίας, τόσο περισσότερο επιβαρύνονται με φόρους κατοχής όσοι δεν κρύβουν εισόδημα.

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Θυμήθηκαν του τόκους των στεγαστικών

Στην επαναφορά κινήτρων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας με χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών με στόχο την τόνωση της ζήτησης για ακίνητα και την ενίσχυση της οικοδομής, από την πορεία της οποίας εξαρτώνται περισσότερα από 150 επαγγέλματα. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας Το Βήμα της Κυριακής, ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας Αλέξανδρος Τουρκολιάς έχει υποβάλει στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αναλυτική πρόταση που προβλέπει την επαναφορά της πλήρους απαλλαγής των τόκων από το φορολογητέο εισόδημα, για στεγαστικά δάνεια που θα εκταμιευτούν από εδώ και στο εξής. Το βασικό σενάριο προβλέπει την έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα του 100% των τόκων για δάνεια που θα δοθούν μετά την εφαρμογή του μέτρου για την αγορά α' κατοικίας. Στόχος είναι να δώσει κίνητρο στα νέα ζευγάρια να αποκτήσουν καινούργιο σπίτι «πατώντας» πάνω στο φορολογικό πλαίσιο που ίσχυε τα πρώτα χρόνια μετά την ένταξη της χώρας στο ευρώ, την περίοδο της έκρηξης της στεγαστικής πίστης. Για παράδειγμα, σε ένα δάνειο ύψους 150.000 ευρώ με επιτόκιο 3% και διάρκεια αποπληρωμής τα 25 έτη, οι τόκοι τον πρώτο χρόνο εξόφλησης ανέρχονται σε 4.450 ευρώ και μειώνονται όσο περνά ο χρόνος. Συνολικά στην 25ετία, αν το επιτόκιο διατηρηθεί σε αυτό το επίπεδο, οι τόκοι ανέρχονται σε 105.000 ευρώ. Το ποσό αυτό θα εκπίπτει σταδιακά κάθε χρόνο από το φορολογητέο εισόδημα του νοικοκυριού, περιορίζοντας σημαντικά τον ετήσιο φόρο. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι το μέτρο αυτό θα συμβάλει στη μείωση της ανεργίας που πλήττει τον κλάδο της οικοδομής, καθώς μηχανικοί, εργολάβοι, τεχνικά συνεργεία, προμηθευτές αλλά και οι βιομηχανίες βρίσκονται στα όριά τους. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι απασχολούμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο έφταναν τις 400.000 το 2008, ωστόσο η κρίση είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν πάνω από τις μισές θέσεις εργασίες ενώ ορισμένες εκτιμήσεις ανεβάζουν την ανεργία στον κλάδο σε ποσοστά πάνω από 60%.

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

Πως θα γίνει η προσφυγή κατα του ΕΝΦΙΑ

Αναλυτική ενημέρωση και πρακτικές βήμα προς βήμα δίνει ο Δικηγορικός Σύλλογος της Αθήνας σε όσους πολίτες δεν έχουν φοροδοτική ικανότητα και θέλουν να αμφισβητήσουν, με αφορμή την πραγματική οικονομική τους κατάσταση, τη νομιμότητα και τη συνταγματικότητα των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ. Οι οδηγίες απευθύνονται αποκλειστικά στα πρόσωπα που λόγω της οικονομικής αδυναμίας στερούνται της δυνατότητας να ορίσουν δικηγόρο και αφορούν στις άμεσες νομικές ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι πολίτες αυτοί προκειμένου να ασκήσουν εμπροθέσμως και παραδεκτώς, αφ’ ενός την «ενδικοφανή προσφυγή» κατά των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ και αφ’ετέρου να ζητήσουν από το Δικαστήριο τον αυτεπάγγελτο διορισμό δικηγόρου στο πλαίσιο της διαδικασίας χορήγησης του ευεργετήματος της πενίας.
Το απαραίτητο πρώτο βήμα για την αμφισβήτηση των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ είναι η κατάθεση της λεγόμενης «ενδικοφανούς προσφυγής», η οποία απευθύνεται στην αρμόδια επιτροπή επίλυσης διαφορών της Γενικής Γραμματείας εσόδων του υπουργείου Οικονομικών. Η κατάθεση της ενδικοφανούς προσφυγής είναι υποχρεωτική προκειμένου να μπορέσει κάποιος, σε περίπτωση ρητής ή σιωπηρής της απόρριψης της, να προσφύγει αργότερα στα Διοικητικά Δικαστήρια. Η τελική προθεσμία κατάθεσης της ενδικοφανους προσφυγής λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2014.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του ΔΣΑ αφορά τις περιπτώσεις φορολογουμένων που δεν δύνανται να καταβάλουν το ποσό που τους ζητά η Εφορία, χωρίς να διακινδυνεύσουν βασικά αγαθά για την επιβίωσή τους, όπως η στέγαση, η τροφή η θέρμανση κ.α, καθώς και τις περιπτώσεις όπου το συνολικό ετήσιο εισόδημα του φορολογούμενου δεν αρκεί για να καταβάλει το ποσό αυτό. Για το λόγο αυτό, ο ΔΣΑ παρέχει στους πολίτες αυτούς, μέσα από τυποποιημένα υποδείγματα που θα βρούν στην ιστοσελίδα του συλλόγου, τη δυνατότητα να συντάξουν και να καταθέσουν στην αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών τόσο την ενδικοφανή προσφυγή κατά του εκκαθαριστικού του ΕΝΦΙΑ, όσο και «Αίτηση χορήγησης του ευεργετήματος Πενίας», για απαλλαγή τους από την καταβολή παραβόλου και αυτεπάγγελτο διορισμό δικηγόρου από το αρμόδιο δικαστήριο προκειμένου να ασκήσουν εν συνεχεία, τη προσφυγή τους κατά της αναμενόμενης απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο. Εκτός από τη σύνταξη των παραπάνω δικογράφων, ο φορολογούμενος θα πρέπει επίσης να συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία και τα δικαιολογητικά δαπανών που αποδεικνύουν την δεινή οικονομική του κατάσταση(λογαριασμοί ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, δαπάνες θέρμανσης, νοσήλια) καθώς και μια εκτίμηση δαπάνης για τα τρόφιμα και να τα ψηφιοποιήσει εγγράφοντας τα σε CD ή δίσκο, καθώς η κατάθεση της προσφυγής και των δικαιολογητικών γίνεται υποχρεωτικά σε ψηφιακή μορφή. Αν ο φορολογούμενος ασκήσει την αίτηση για χορήγηση ευεργετήματος πενίας χωρίς να συντρέχει κίνδυνος περιορισμού των απαραίτητων μέσων για τη διατροφή του ίδιου και της οικογένεια του, κινδυνεύει, αν ανακαλυφθεί μεταγενέστερα ότι δεν εδικαιούτο την απαλλαγή, να διωχθεί ποινικά και να του επιβληθούν χρηματικές κυρώσεις. Βασικό νομικό επιχείρημα των προσώπων που θα αξιοποιήσουν τον οδηγό του ΔΣΑ είναι η απόλυτη οικονομική αδυναμία να καταβάλουν το φόρο (ΕΝΦΙΑ). Επειδή δεν υπάρχει ρητή νομοθετική διάταξη που να προβλέπει ως λόγο διαγραφής του φορολογικού χρέους τη πραγματική αδυναμία καταβολής του, γίνεται επίκληση του άρθρου 2 παράγραφος 1 του Συντάγματος που αναφέρει ότι «Ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της πολιτείας». Σεβασμό που οφείλει να επιδεικνύει το κράτος και σε ζητήματα φορολόγησης. Το Σύνταγμα υπαγορεύει επίσης στο άρθρο 4 παράγραφοι 1 και 5, τη φορολόγηση των πολιτών ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα για τον προσδιορισμό της οποίας δεν αρκεί η διαπίστωση της αξίας της ακίνητης περιουσίας τους.
Σημειώνουμε, ότι σε άλλες ευρωπαϊκές νομοθεσίες, όπως π.χ στη Γαλλία, ο αντίστοιχος κώδικας φορολογικών διαδικασιών προβλέπει ότι «η διοίκηση μπορεί να χορηγήσει στον φορολογούμενο, ύστερα από αίτησή του, ολικές ή μερικές απαλλαγές άμεσων φόρων που βεβαιώνονται σε τακτή βάση εφόσον ο φορολογούμενος βρίσκεται σε αδυναμία να πληρώσει εξαιτίας ένδειας ή απορίας κλπ». Επίσης στη Γερμανία, έχει θεσμοθετηθεί ένα ελάχιστο χρηματικό όριο κάτω από οποίο απαγορεύεται να κατέλθει το ποσό που απομένει στο ετήσιο εισόδημα του φορολογούμενου προκειμένου να μην διακυβεύεται η ύπαρξη και η αξιοπρεπής διαβίωση του ιδίου και της οικογένειας του. Εξ αρχής διευκρινίζουμε ότι για λόγους προφανούς αντικειμενικής αδυναμίας, η προσφορά του ΔΣΑ στα ανωτέρω πρόσωπα δεν περιλαμβάνει την σύνταξη και διεκπεραίωση των ενδικοφανών προσφυγών και των αιτήσεων παροχής του ευεργετήματος πενίας. Ο ΔΣΑ στην προσπάθεια του να συνδράμει τους πολίτες στην άσκηση των δικαιωμάτων τους και στην παροχή αποτελεσματικής εννόμου προστασίας, θα παρέχει κάθε είδους διευκρίνιση, πληροφορία σε ομάδες πολιτών που θα απευθυνθούν σε αυτόν για ενημέρωση, στη ηλεκτρονική διεύθυνση-ταχυδρομείο: dsa_enfia@dsa.gr Ο συγκεκριμένος οδηγός του ΔΣΑ, δεν αφορά τις περιπτώσεις φορολογουμένων που προβάλλουν ειδικά νομικά ζητήματα ή επιθυμούν να φορολογηθούν επί της πραγματικής αξίας των ακινήτων τους και όχι επί της αξίας που έχει προσδιορίσει η φορολογική αρχή. Ολόκληρος ο Οδηγός άσκησης της ενδικοφανούς προσφυγής και της «αίτησης χορήγησης του ευεργετήματος πενίας», με λεπτομερείς αναφορές και πληροφορίες για τα δικαιώματα των πολιτών, τις προϋποθέσεις άσκησης τους καθώς και τα τυποποιημένα έντυπα-υποδείγματα προσφυγών είναι ανηρτημένα στην ιστοσελίδα του ΔΣΑ (www.dsa.gr).

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Νέες δουλειές για εργολάβους

Παραχωρούνται στην εταιρεία «Αττικό Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.» 20 παραλιακές εκτάσεις, η συνολική επιφάνεια των οποίων φτάνει τα 3,6 εκατ. τετραγωνικά μέτρα. Όμως , οι εκτάσεις αυτές έχουν υποστεί καταπατήσεις, διεκδικούνται από ιδιώτες, και δεν έχουν ξεκάθαρο ιδιοκτησιακό καθεστώς και σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι αντιδράσεις τοπικών κοινωνικών . Στόχος της εταιρείας που έχει αναλάβει την ανάπλαση είναι να προχωρήσει με διαδικασίες-εξπρές στο τελικό ξεκαθάρισμα μιας έκτασης που ξεκινά από το Φάληρο και φτάνει μέχρι το Σούνιο. Η κυβέρνηση επιδιώκει να προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την ανάπλαση της περιοχής μέσα στο 2015. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο στάδιο για την ανάπλαση της παραλιακής θα γίνει τους επόμενους μήνες, καθώς αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την περιοχή του Φαληρικού Όρμου που καταλαμβάνει έκταση 800 στρεμμάτων κατά μήκος ακτογραμμής μήκους περίπου 2 χλμ. και περιλαμβάνει την παραλιακή ζώνη πέριξ των αστικών περιοχών Μοσχάτου, Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου, από την εκβολή του Κηφισού Ποταμού μέχρι το μημοτικό Αθλητικό Κέντρο (ΔΑΚ) του Δήμου Παλαιού Φαλήρου. Και ουσιαστικά αποτελεί το πρώτο τμήμα του παραλιακού μετώπου μήκους 70 χλμ., από το Φάληρο έως το Σούνιο. Ο προϋπολογισμός του σχεδίου ανέρχεται σε 230 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο έργο έρχεται να «κουμπώσει» πάνω στις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις που υλοποιούνται ή βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού, και συγκεκριμένα στην κατασκευή του Πάρκου Πολιτισμού από το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», στην ανάπλαση του Ελληνικού από τη Lamda Development, στη μεταμόρφωση του «Αστέρα» Βουλιαγμένης σε θέρετρο παγκόσμιας εμβέλειας, στη σχεδιαζόμενη αξιοποίηση μεγάλης έκτασης της Εκκλησίας στο Λαιμό Βουλιαγμένης. Ως πιο «ώριμο» έργο στην παραλιακή χαρακτηρίζεται η Νέα Λυρική Σκηνή και η Εθνική Βιβλιοθήκη, που σε συνδυασμό με το δρομολογούμενο πάρκο των 170 στρεμμάτων, αναμένεται να αναβαθμίσουν το Δέλτα. Το έργο των 560 εκατ. ευρώ αποτελεί 100% δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Δίπλα στο έργο αυτό βρίσκεται το κλειστό του τάε κβον ντο, το οποίο πρόκειται να μετατραπεί σε ένα σύγχρονο συνεδριακό κέντρο. Σημαντικές επενδύσεις τουριστικού ενδιαφέροντος είναι οι μαρίνες Φλοίσβου και Αλίμου και ο «Αστέρας» μαζί με τη μαρίνα Βουλιαγμένης.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Πως φτάσαμε στην υπερπροσφορά

Tο οικιστικό απόθεμα οδήγησε σε υπερβάλλουσα προσφορά η οποία με την σειρά της έχει ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις στην αγορά ακινήτων :
1. Πρώτον, η πολύ μεγάλη προσφορά ακινήτων προς πώληση που υπάρχει σήμερα είναι σε μεγάλο βαθμό ή σχεδόν αποκλειστικά προσφορά ακινήτων (κατοικιών) χτισμένων πριν από πολλά χρόνια, ενώ η προσφορά νεόκτιστων κατοικιών (1-5 ετών) είναι ουσιαστικά πολύ μικρή ή ανύπαρκτη, αφού οι επενδύσεις σε κατοικίες μετά το 2010 δεν επαρκούν ούτε για την απόσβεση και συντήρηση του υπάρχοντος οικιστικού αποθέματος. Ειδικότερα, από τις 6,37 εκατ. κανονικές κατοικίες που υπήρχαν στην Ελλάδα το 2011, οι 4,58 εκατ. είχαν χτιστεί πριν από το 1991 και οι 3,53 εκατ. είχαν χτιστεί πριν από το 1981. Δηλαδή, οι τελευταίες είναι σήμερα άνω των 33 ετών. Μόνο 1,79 εκατ. κατοικίες έχουν χτιστεί από το 1991 και μετά. Η προσφορά παλαιών κατοικιών προς πώληση σε σχετικά χαμηλές τιμές θα συμβάλει στην αύξηση των συναλλαγών στην αγορά κατοικιών και στη συνέχεια στην αύξηση των επενδύσεων σε κατοικίες διότι οι περισσότερες από τις αγορασθείσες κατοικίες θα απαιτούν σημαντική ανακαίνιση ή/και ανακατασκευή.
2. Επιπλέον, ένα σημαντικό μέρος της προσφοράς κατοικιών προέρχεται, ή θα προέλθει στα επόμενα έτη, από νοικοκυριά που κατέχουν πολλές οικιστικές μονάδες και προγραμματίζουν τη ρευστοποίηση κάποιων από αυτές στο πλαίσιο της διαχείρισης της περιουσίας τους υπό το φως των νέων δεδομένων.
3. Η πτωτική πορεία των μέσων τιμών των κατοικιών στην Ελλάδα θα συνεχισθεί στον βαθμό που κάποιοι ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να πουλήσουν ένα μέρος από την περιουσία τους σε τιμές που θα είναι αδικαιολόγητα χαμηλές με βάση την πραγματική αξία του ακινήτων. Στην τρέχουσα περίοδο συναλλαγές πραγματοποιούνται μόνο σε περιπτώσεις που επιβάλλεται από έλλειψη ρευστότητας.
4. Από το 2015, με την ικανοποιητική ανάκαμψη της οικονομίας, οι περιπτώσεις αυτές ακραίας έλλειψης ρευστότητας θα εκλείψουν με αποτέλεσμα την πραγματοποίηση συναλλαγών μόνο σε κανονικές τιμές. Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σε σταθεροποίηση και στη συνέχεια σε αύξηση των τιμών των ακινήτων.

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΝΦΙΑ: Φοβούνται τους αντάρτες

Σε πλήρη κινητοποίηση έχει τεθεί ο κυβερνητικός μηχανισμός υπέρβασης των εμποδίων που τίθενται σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, από γαλάζιους και πράσινους βουλευτές, αναφορικά με την τροπολογία για τον νέο υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ: ο μηχανισμός αυτός περιλαμβάνει τόσο προσπάθειες πολιτικής πειθούς όσων «γκρινιάζουν» όσο και αντικαταστάσεις εκείνων που από χθες δηλώνουν δημοσίως ότι δεν προτίθενται να ψηφίσουν την επίμαχη ρύθμιση, στην ψηφοφορία που θα γίνει σήμερα στη Βουλή. Εως χθες, δύο ήταν οι προς αντικατάσταση «δεδηλωμένοι» αντάρτες: Ελ. Αυγενάκης (Ν.Δ.) και Ν. Σηφουνάκης (ΠΑΣΟΚ). «Αντιλαμβάνομαι την πίεση που αισθάνονται οι βουλευτές της συμπολίτευσης. Σέβομαι το καθήκον τους να μεταφέρουν τα αιτήματα συμπολιτών μας και μάλιστα σε μια πολύ δύσκολη, σε μια πολύ σκληρή περίοδο, όπως αυτή που διανύουμε τα τελευταία χρόνια», είπε σε ολιγόλεπτη παρέμβασή του ο υπουργός Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελης, για να προσθέσει ταυτόχρονα πως δεν υπάρχει εναλλακτικός δρόμος εκείνου που ακολουθεί η κυβέρνηση: «Οφείλω να πω ότι τώρα που το πρόγραμμα φτάνει στο τέλος του, τώρα που αρχίζουμε να πατάμε στα πόδια μας, με λιγότερες εξαρτήσεις και δεσμεύσεις, ο δικός μου ρόλος, και είμαι σίγουρος και των βουλευτών που στηρίζουν την κυβέρνηση, είναι να διαφυλάξουμε την πορεία της ελληνικής οικονομίας και της χώρας προς την έξοδο από την κρίση». Ο επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου, έχοντας να αντιμετωπίσει ένα «τσουνάμι» παρεμβάσεων –εντός κι εκτός Βουλής– βουλευτών της κυβερνώσας πλειοψηφίας οι οποίοι ζητούν ώς την τελευταία στιγμή κι άλλες «βελτιώσεις» πέραν εκείνων που υπάρχουν στην προς ψήφιση τροπολογία, αφού επανέλαβε ότι με την τροπολογία αυτή «διορθώνονται λάθη και αποκαθίστανται αδικίες», δεν έδειξε ότι στις προθέσεις του είναι να κάνει αποδεκτές άλλες προτάσεις για αλλαγές. Ωστόσο, στο Περιστύλιο, διάχυτη ήταν χθες το απόγευμα η εντύπωση ότι σήμερα, λίγο πριν από την ψηφοφορία, κάποιες έστω μικρές διορθώσεις θα μπορούσαν να γίνουν, τουλάχιστον για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις. Αν δεν υπάρξουν ουσιαστικές διορθώσεις στην τροπολογία Χαρδούβελη, η κυβέρνηση θα δεχθεί και δεύτερο αυτογκόλ, έπειτα από εκείνο που υπήρξε προ εβδομάδων με τα λάθη του υπ. Οικονομικών για τον ΕΝΦΙΑ, σημείωσε στην προσωπική σελίδα του στο Διαδίκτυο ο κ. Αυγενάκης. «Λυπάμαι, αλλά προσωπικά δεν θα συναινέσω σε αλλαγές που δεν λύνουν το πρόβλημα», είπε από του βήματος της Βουλής ο κ. Σηφουνάκης. Οπως ήταν φυσικό, η δημόσια διαφοροποίηση των δύο προκάλεσε συναγερμό στις ηγεσίες των δύο κοινοβουλευτικών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση και από χθες αποφασίστηκε να ενεργοποιηθούν οι –προβλεπόμενες από τον Κανονισμό της Βουλής για τα θερινά τμήματα– διαδικασίες αντικατάστασής τους. Την πρόθεσή του να καταψηφίσει την τροπολογία εξέφρασε και ο ανεξάρτητος βουλευτής Χρ. Αηδόνης, ο οποίος, πάντως, εμφανιζόταν μέσω πληροφοριών ότι βρίσκεται σε τροχιά επιστροφής του στο ΠΑΣΟΚ. Στην ανάγκη να εισακουστούν προτάσεις βουλευτών για βελτίωση της τροπολογίας αναφέρθηκαν και άλλα μέλη των Κ.Ο. της πλειοψηφίας, χωρίς πάντως να αφήνουν να εννοηθεί ότι σε αντίθετη περίπτωση θα την καταψηφίσουν. Ενδεικτικά αναφέρονται: η αύξηση της μείωσης από το 20% στο 25% ή και στο 30% για τα ανοίκιαστα ακίνητα. «Η τροπολογία είναι καλύτερη από τον προηγούμενο νόμο, αλλά πρέπει να βελτιωθεί», τόνισε ο κ. Α. Ψυχάρης (Ν.Δ.), αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια για έκπτωση σε εκείνους που θα πληρώσουν το σύνολο του φόρου. Τη διεύρυνση της λίστας με τις σεισμόπληκτες περιοχές που θα τύχουν ευνοϊκής αντιμετώπισης ως προς τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ ζήτησε ο Γ. Δριβελέγκας (ΠΑΣΟΚ), ενώ αίσθηση προκάλεσε το προχθεσινό «ξέσπασμα» της γαλάζιας Αννας Καραμανλή κατά του επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου, σε κομματική σύσκεψη με στελέχη του υπ. Οικονομικών για το θέμα της φορολόγησης των ακινήτων.

Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2014

Στο σκοτάδι για τον ΕΝΦΙΑ

Μείωση του ΕΝΦΙΑ για τα ξενοίκιαστα και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς και επιβεβαίωσε ο Αντιπρόεδρος κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Φαίνεται όμως ότι το επιτελείο του Υπ. Οικονομικών δεν έχει καταλήξει στις λεπτομέρειές της εφαρμογής της, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες από όλη τη χώρα να ανησυχούν δικαιολογημένα, γιατί καμιά λεπτομέρεια δεν είναι γνωστή ως προς το αν και πως θα εφαρμοστεί τελικά ο προτεινόμενος από την ΠΟΜΙΔΑ μειωτικός Συντελεστής Κενών Κτισμάτων (ΣΚΚ), με τιμή 0,75 για το 2014 και 0,50 για το 2015 και μετά, ή κάτι διαφορετικό.Άγνωστα είναι συνεπώς:
*Ποιό θα είναι το ποσοστό της έκπτωσης, δηλ. ποιός θα είναι ο μειωτικός συντελεστής που θα υιοθετηθεί.
*Το αν ο συντελεστής αυτός θα εφαρμοστεί και στους δύο φόρους του ΕΝΦΙΑ, τον κύριο και τον συμπληρωματικό. Αν εφαρμοστεί μόνον στον ένα από τους δύο φόρους, τότε θα πρόκειται για κίνηση με επικοινωνιακό στόχο, και στην ουσία για καθαρό εμπαιγμό όσων καταστρέφονται κυριολεκτικά από τον ΕΝΦΙΑ.
*Το αν θα υπάρχουν χρονικές προϋποθέσεις, δηλαδή επί πόσο χρονικό διάστημα ένα ακίνητο είναι ξενοίκιαστο και χωρίς ηλεκτροδότηση. Ο χρόνος αυτός δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υπερβαίνει τα δύο τελευταία έτη.
*Το αν θα επινοηθούν περιουσιακά ή εισοδηματικά κριτήρια που θα αποκλείουν ακριβώς αυτούς που έχουν ανάγκη την έκπτωση αυτή! Υπενθυμίζουμε ότι ο ισχύων Συντελεστής Κενών Κτισμάτων (ΣΚΚ) 0,40 σε ουδένα περιουσιακό ή εισοδηματικό κριτήριο ή περιορισμό υπόκειται. Οι συντελεστές αυτοί συσχετίζονται αποκλειστικά με την κατάσταση κάθε ακινήτου και ουδένα συσχετισμό μπορεί να έχουν με τον ιδιοκτήτη τους.
*Και τέλος από πότε θα εφαρμοστεί η έκπτωση αυτή. Οι ανακοινώσεις υπονοούν μελλοντική δήλωση των κενών ακινήτων και μελλοντική εκκαθάριση των εκπτώσεων. Η ΠΟΜΙΔΑ ζητεί την άμεση και απροφάσιστη μειωμένη εκκαθάριση όλων όσων ακινήτων έχουν ήδη δηλωθεί ως κενά στον κωδικό 8 της στήλης 32 του Ε9 του έτους 2014, και τη χορήγηση προθεσμίας μέχρι 31.12.2014 για να διορθώσουν τις δηλώσεις τους όλοι όσοι δεν το γνώριζαν.

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2014

Η Sotheby’s βλέπει ουρές απο ξένους

Οι διπλάσιες συναλλαγές σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά, που καταγράφει ο διεθνής οίκος Sotheby’s International Realty πριν καν κλείσει το 2014, δείχνουν πως επανακάμπτει το ενδιαφέρον των ξένων αγοραστών για την ελληνική αγορά πολυτελούς κατοικίας.
Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ακινήτων, το ενδιαφέρον των ξένων αγοραστών για κατοικίες επικεντρώνεται στα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Κρήτη, κυρίως στα μεγαλύτερα στα οποία υπάρχει πρόσβαση μέσω αεροπλάνου. Μικρότερο ενδιαφέρον καταγράφεται και στα προάστια της Αθήνας, «περισσότερο από επιχειρηματίες ή στελέχη επιχειρήσεων που έρχονται για να εργαστούν στην Ελλάδα».
Στην αγορά υποστηρίζουν πως το περίφημο πρόγραμμα της «πενταετούς άδειας παραμονής» για τους ξένους αγοραστές ακινήτων (άνω των 250.000 ευρώ) στην Ελλάδα δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Στον κατάλογο της Sotheby’s περιλαμβάνονται, πάντως, πανάκριβες κατοικίες στην Αττική και στα νησιά, με τιμές που ξεπερνούν τα πέντε και τα δέκα εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις κινούνται σε επίπεδα άνω των 15 εκατομμυρίων. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται παραθαλάσσια βίλα στο Σούνιο, με τιμή 18 εκατ. ευρώ, η βίλα του Αριστοτέλη Ωνάση στη Γλυφάδα , πολυτελής βίλα 7 υπνοδωματίων στα νότια προάστια με τιμή 12,75 εκατ. ευρώ. Ειδικά στη Βούλα, τη Βάρη και τη Γλυφάδα, μεγάλος αριθμός πολυτελών κατοικιών είναι σήμερα προς πώληση.
Στα νησιά εντοπίζονται μεγάλος αριθμός πολυτελών κατοικιών στη Μύκονο, στη Ρόδο, την Κρήτη (π.χ. στην Ελούντα και άλλες περιοχές) και στη Σαντορίνη οι οποίες πωλούνται σε τιμές άνω των τριών εκατομμυρίων ευρώ. Στον κατάλογο του διεθνούς οίκου περιλαμβάνονται και πολυτελή τουριστικά συγκροτήματα (κυρίως με βίλες) στην Πελοπόννησο, στο Ιόνιο (Κέρκυρα, Ζάκυνθος, κλπ) και στο Αιγαίο (Κρήτη, Κάλυμνος, κλπ).

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014

Αντίστροφη μέτρηση για τον ΕΝΦΙΑ

Στον λαβύρινθο των κριτηρίων και των προϋποθέσεων για την απαλλαγή των ξενοίκιαστων μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τον ΕΝΦΙΑ έμπλεξε τώρα η κυβέρνηση, καθώς είναι πολλές οι «τεχνικές» δυσκολίες που υπάρχουν για τον ορισμό των δικαιούχων. Η υλοποίηση της απόφασης να ελαφρυνθούν τελικώς οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων ακινήτων, χωρίς να καταστεί επισφαλής ο εισπρακτικός στόχος των 3,2 δισ. ευρώ, προκαλεί νέο αλαλούμ και νέες καθυστερήσεις στην οριστικοποίηση των ρυθμίσεων, οι οποίες αναμένονται στη Βουλή μέχρι την Παρασκευή.
Πόσα ακριβώς είναι τα ξενοίκιαστα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, πόσα χρόνια είναι ξενοίκιαστα, ποια είναι τα πραγματικά ή τεκμαρτά εισοδήματα των ιδιοκτητών τους; Θα είναι βασικό κριτήριο η κατάσταση του ακινήτου κατά το τρέχον έτος, για το οποίο πληρώνουμε πρώτη φορά ΕΝΦΙΑ; Πόσο θα στοιχίσει συνολικά η έκπτωση; Είναι μερικές από τις πτυχές που πρέπει να διευκρινιστούν προκειμένου να αποφευχθούν νέες τραγελαφικές καταστάσεις, όπως αυτές που δημιουργήθηκαν με τα αρχικά εκκαθαριστικά του φόρου. Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έχει δώσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών:
● Το κόστος της απαλλαγής για τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.
● Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στα ακίνητα που δεν έχουν τώρα ηλεκτρικό ρεύμα ή έχουν προχωρήσει σε διακοπή της ηλεκτροδότησης από την αρχή του τρέχοντος έτους.
● Το κριτήριο που θα τεθεί δεν θα πρέπει να συνδέεται με την κατάσταση των ακινήτων την περίοδο του «χαρατσιού».
● Το ποσοστό της έκπτωσης να φθάνει το πολύ το 30%, καθώς όσο αυτό αυξάνεται, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το κόστος για το Δημόσιο.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή, η οποία ανακοίνωσε  στοιχεία για τις κατοικίες στην Ελλάδα με βάση την απογραφή του 2011, δεν φαίνεται να βοηθάει ιδιαίτερα το υπουργείο Οικονομικών. Τα στοιχεία αυτά έχουν διαφοροποιηθεί την τελευταία διετία, δεν απεικονίζουν τη σημερινή πραγματικότητα και εν πολλοίς είναι παρωχημένα. Αντίθετα, η όποια «λύση» θα δοθεί από τα στοιχεία που διαθέτει για τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα ο διαχειριστής του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Παράλληλα, θα ζητηθεί να δηλωθούν από τους ιδιοκτήτες τους τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα και θα ακολουθήσουν οι απαραίτητες διασταυρώσεις με τα στοιχεία του Διαχειριστή.
Χωρίς έκπτωση ή πλήρη απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων θα μείνουν τελικώς και εκατοντάδες χιλιάδες οικονομικά αδύναμοι φορολογούμενοι λόγω… των τεκμηρίων διαβίωσης. Οταν τα εισοδηματικά όρια, που έχουν τεθεί για την απαλλαγή ή την έκπτωση κατά 50% από τον φόρο, καλύπτονται από το τεκμαρτό εισόδημα του φορολογούμενου, οι απαλλαγές δεν χορηγούνται. Ο νόμος για τον ΕΝΦΙΑ προβλέπει ότι σε περιπτώσεις διαπιστωμένης οικονομικής αδυναμίας πληρωμής του νέου φόρου θα χορηγείται έκπτωση 50% επί του συνολικού φόρου που βεβαιώθηκε για τον φορολογούμενο, τη σύζυγο που συνυποβάλλει δήλωση και τα εξαρτώμενα μέλη. Για τη χορήγηση της έκπτωσης θα πρέπει να πληρούνται ταυτόχρονα οι εξής προϋποθέσεις:
● Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του να μην υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα. Μάλιστα στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν τώρα, εκτός από την επιφάνεια των κτισμάτων, να προσθέσουν και κριτήριο συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας, που αναμένεται να περιορίσει ακόμη περισσότερο τον αριθμό των δικαιούχων της έκπτωσης ή της πλήρους απαλλαγής.
● Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του έτους 2013 να μην έχει υπερβεί τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και για κάθε εξαρτώμενο μέλος.
● Για τις οικογένειες που είναι τρίτεκνες ή πολύτεκνες ή περιλαμβάνουν ανάπηρα άτομα κατά ποσοστά 80% και άνω, ο νόμος προβλέπει πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα και το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό -δηλωθέν ή τεκμαρτό- εισόδημα του 2013, να μην έχει υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

Η κρίση "κούρεψε" και την ιδιοκατοίκηση

Η κρίση περιόρισε και την ιδιοκατοίκηση η οποία απο 81% που ήταν πριν απο λίγα χρόνια έπεσε στο 73%.Το μεγαλύτερο ποσοστό (73,2%) των κατοικούμενων κανονικών κατοικιών είναι ιδιοκατοικούμενες, ακολουθούμενο από ποσοστό 21,7% που είναι ενοικιαζόμενες, ενώ το υπόλοιπο 5,1% συγκαταλέγεται σε άλλο τύπο κυριότητας, συμπεριλαμβανομένης της συνεταιριστικής ιδιοκτησίας.Μεταξύ 2001 και 2011, κατασκευάστηκαν 986.843 κατοικίες, ενώ 163.759 κατοικίες κατασκευάστηκαν προ του 1919 (από τις τελευταίες, κατοικούνταν οι 74.905 και ήταν προς ενοικίαση οι 4.623 κατοικίες).
Παράλληλα, ποσοστό 44,7% του συνόλου των κανονικών κατοικιών βρίσκεται σε πολυκατοικίες, με τη συντριπτική πλειονότητά τους (96,1%) να είναι σε αστικά κέντρα.Από τις κανονικές κατοικίες, οι 1.573.911 είναι από 60- 79 τ.μ., οι 1.494.508 είναι επιφάνειας 80- 99 τ.μ. και οι 883.583 είναι επιφάνειας 100- 119 τ.μ.Από τα στοιχεία που αφορούν στην επιφάνεια (m2) των κατοικούμενων κανονικών κατοικιών του συνόλου της χώρας και των ατόμων που κατοικούν σε αυτές, προκύπτει ότι κατά μέσο όρο αντιστοιχούν 34,6 τετραγωνικά μέτρα ανά κάτοικο.Παράλληλα, από τη μελέτη των σχετικών στοιχείων, προκύπτει ότι ο μέσος αριθμός δωματίων ανά κατοικία είναι τα 3 δωμάτια.Τέλος, το μεγαλύτερο ποσοστό (99,9%) των κατοικούμενων κατοικιών διαθέτει λουτρό, το 97,4% υδροδοτείται από δημόσιο δίκτυο και το 77,5% έχει κεντρική θέρμανση.

Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

Νέα σενάρια για εκπτώσεις στα κενά

Έκπτωση φόρου θα τύχουν τελικά οι ιδιοκτήτες ξενοίκιαστων και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων, καθώς από την επεξεργασία των δεδομένων που «έτρεξε» η ΓΓΔΕ τα τελευταία 24ωρα, προέκυψε ότι υπάρχει η δυνατότητα έστω μικρής ελάφρυνσης. Οι λεπτομέρειες θα οριστικοποιηθούν στην επικείμενη τροπολογία, η οποία αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος της εβδομάδας και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες θα ισχύσουν και ποιοτικά κριτήρια, όπως για παράδειγμα το χρονικό διάστημα που έμεινε «κενό» το ακίνητο.Σύμφωνα με πληροφορίες το ποσό που θα στοιχίσει μια τέτοια έκπτωση θα είναι σημαντικά χαμηλότερο των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών είναι να δοθεί η έκπτωση στα ακίνητα τα οποία δεν έχουν τώρα ηλεκτρικό ρεύμα ή σε αυτά που δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα εντός του 2014. Το ότι εξετάζεται το 2014 ως βάση αναφοράς για την ηλεκροδότηση ή μη των ξενοίκιαστων ακινήτων έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο ΕΝΦΙΑ αφορά το 2014 και δεν φορολογεί την κατάσταση των ακινήτων των φορολογούμενων τα προηγούμενα έτη (για τα προηγούμενα έτη καταβλήθηκε χαράτσι και Φόρος Ακίνητης Περιουσίας).
Το ποσοστό της έκπτωσης που θα δοθεί από τον ΕΝΦΙΑ δε έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, ωστόσο, δύσκολα θα ξεπεράσει το 30% καθώς όσο αυξάνεται ο σχετικός συντελεστής, τόσο μειώνονται και τα προσδοκώμενα έσοδα από το φόρο. Αυτό που θεωρείται δεδομένο είναι η παροχή έκπτωσης 50% στα μη ηλεκτροδοτούμενα από το 2015.
Ένα από αυτά που θα οριστικοποιηθούν τις επόμενες τρείς ημέρες είναι και τεχνικά ζητήματα σε συνεργασία με το ΔΕΔΔΗΕ, τον διαχειριστή του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος, από τον οποίο θα ζητηθούν τα αρχεία των παροχών με κομμένο το ηλεκτρικό ρεύμα προκειμένου να εντοπισθούν τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Υπάρχει επίσης η σκέψη να δηλώσουν οι φορολογούμενοι τα ακίνητά τους που είναι μη ηλεκτροδοτούμενα και γ σχετική τους δήλωσης να διασταυρωθεί με τα στοιχεία που θα δώσει ο ΔΕΔΔΗΕ στο υπουργείο Οικονομικών.


Οι διατάξεις με τις διορθώσεις του ΕΝΦΙΑ αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή την Παρασκευή προκειμένου στη συνέχεια να γίνει η επανεκκαθάριση του φόρου και να εκδοθούν οι νέες μειωμένες ειδοποιήσεις πληρωμής. Σε κάθε περίπτωση ο φόρος θα πληρωθεί από όλους τους φορολογούμενους σε έξι δόσεις με την πρώτη δόση να λήξει στο τέλος Σεπτεμβρίου και την τελευταία στο τέλος Φεβρουαρίου.

Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Σύγχυση με τις δόσεις του ΕΝΦΙΑ

Σύγχυση γύρω από τις ημερομηνίες καταβολής και τον αριθμό των δόσεων για την αποπληρωμή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων.Η αναγκαία διόρθωση που έπρεπε να γίνει από το σύστημα για να μην καταστεί ληξιπρόθεσμη η πρώτη δόση, η προθεσμία καταβολής της οποίας έληγε αρχικά στις 29 Αυγούστου, εμφάνισε τους υπόχρεους να πληρώνουν το συνολικό ποσό σε 5 δόσεις, με τις δύο από αυτές να καταβάλλονται ταυτόχρονα στις 30 Σεπτεμβρίου.
Το «προσωρινό λάθος» προκάλεσε ωστόσο ταραχή τους υπόχρεους ΕΝΦΙΑ, καθώς η συντριπτική πλειονότητα έχει χάσει τον λογαριασμό με τις απανωτές αλλαγές και δεν γνωρίζει για τη νομοθετική διάταξη που προωθήθηκε στη Βουλή και προβλέπει την πληρωμή του φόρου σε έξι δόσεις, με την πρώτη να καταβάλλεται στο τέλος Σεπτεμβρίου.
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να αγνοήσουν τα νέα ειδοποιητήρια του ΕΝΦΙΑ, τα οποία εκδόθηκαν για τεχνικούς λόγους, και να αναμένουν τα νέα τα οποία θα εκδοθούν μετά τις αλλαγές που θα γίνουν και θα αφορούν κυρίως τα ακίνητα που βρίσκονται στους 4.000 οικισμούς της χώρας όπου δεν έχει επεκταθεί το αντικειμενικό σύστημα αξιών.
Το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε και ανακοίνωση η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα www.gsis.gr στην οποία αναφέρονται τα εξής: «Εντός των προσεχών ημερών, μετά την ψήφιση του συνόλου των τροπολογιών για τον ΕΝΦΙΑ, οι δόσεις θα αναμορφωθούν σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή σε έξι ισόποσες μηνιαίες δόσεις (ελάχιστη δόση 10 ευρώ), με την πρώτη να είναι καταβλητέα στις 30 Σεπτεμβρίου, τη δεύτερη 31 Οκτωβρίου και την έκτη δόση την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Φεβρουαρίου 2015».